Az IST Publishing egy aprócska könyvkiadó Kijevben, amelynél szebbnél szebb kiadványok látnak napvilágot. Művészettörténet, filozófia és sok más egyéb témakörben válogathatunk köteteik közt, melyek közül aktuális kedvencünk az ukrán védjegyeket felvonultató. Nézzétek!
A kiadót Katerina Noszko, Anasztaszja Leonova és Borisz Filonenko indította útjára azzal a céllal, hogy minőségi és igényes kiadványokon keresztül mutassák be az ukrán művészet sokszínűségét. Az IST Publishing égisze alatt megjelenő könyvek nagy része ukrán nyelven íródik, de angol nyelvű kiadványokat is találunk webshopjukban. Nem feltétlenül csak artbookokkal foglalkoznak: művészettörténeti, művészetelméleti és művészetfilozófiai kiadványok is szerepelnek kínálatukban.
A három alapító tagon kívül négy további munkatárs dolgozik a kiadóban, de annak ellenére, hogy viszonylag kicsi csapatról beszélünk, könyveiket megtaláljuk a nagy európai könyvterjesztő, a Motto Distribution virtuális polcain is, sőt, mi a brit Counter Print oldalán futottunk bele a „Znak. Ukrainian Trademarks 1960–1980” címet viselő kiadványukba.
Úgy tűnik, az utóbbi időben vonzzuk a márka- és védjegyeket (nem is olyan rég a Hungarian Logos Instagram-oldal munkásságáról írtunk – a szerk.), amit persze egy cseppet sem bánunk, sőt. A kétnyelvű, ukrán-angol könyvben az ukrán tervezőgrafika meghatározó fejezeteibe nyújtanak betekintést a szerzők, Uljana Bicsenkova, Nika Kudinova és Aljona Szolomadina, vagyis az U,N,A collective. Bár a kötetben az 1960 és 1980 között született, legizgalmasabbnak tartott ukrán vállalati arculatok jelennek meg, a téma összetettsége okán szó esik benne a huszadik századi avantgárdról és kortárs példákról is.
A kötet azon túl, hogy felvonultatja a legizgalmasabb logókat és azok tervezőit, kitér az arculattervezés történetének alakulására is, tanulmányok formájában. Az egyik ezek közül Rokasz Szutkaitisz írása, amelyben a Nyugat szovjet márkajelzésekre gyakorolt hatását tárgyalja – ebbe bele is olvashatunk az IST Publishing oldalán. A tanulmányból kiderül például, hogyan hatott az 1953-as Motorola televízió a vilniusi „Mokslas” kiadó 1975-ben kigondolt logójára, vagy hogy mennyire hasonló volt egy-egy gyógyszergyártó vállalat logója Bulgáriában, a Szovjetunióban és Svájcban.
Fotók: Makszim Bilouszov
Még nincsenek hozzászólások