A Budapesti Városarculati Nonprofit Kft. (BVA) Budapest már meglévő arculatának továbbfejlesztésére és kiegészítésére 2020 tavaszán írta ki nyílt pályázatát, amelyre több mint negyven pályázat érkezett, köztük az Elevate csapatának végül nyertes anyaga. A győri stúdió szakmai útjáról és az általuk tervezett új ernyőarculat karakteres designjáról az alapítókkal, Horváth Zoltánnal és Noble Paris-szal beszélgettünk.
Az első komolyabb közös munkátok saját gördeszkamárkátok, a DANK Skates arculata volt. A deszkák a mai napig nagyon menők, ti ezt mégis bukott projektként aposztrofáljátok. Később megalapítottátok az Elevate-et és ma már Budapest új arculatán dolgoztok. Milyen út vezetett idáig?
Egy márka felhúzásához több évnyi következetes munka szükséges. A DANK-et nagy lelkesedéssel és komoly célokkal kezdtük meg, ezzel párhuzamosan egyre több megkeresést kaptunk olyanoktól, akik nem gördeszkát, hanem arculatot szerettek volna. Az egyik dolgot fokozatosan felváltotta a másikat.
Az út, amely Budapest új arculatáig vezetett, kemény, ugyanakkor gyors két és fél év volt számunkra. Az egész olyan, mintha egy rakétán ülnénk. Nem gondoltuk volna, hogy ilyen hamar ilyen léptékű projekteken fogunk tudni dolgozni. Az első komolyabb lépés a Brain Barral való együttműködésünk volt – ott kezdtünk el „felnőni” és valódi szervezetként gondolni az Elevate-re. Hasonlóan nagy mérföldkő volt az is, amikor megismerkedtünk a The Futur csatornájával; rengeteget tanultunk tőlük üzleti szempontból. Tulajdonképpen ők inspiráltak minket arra, hogy stratégiai fókuszú designügynökséggé váljunk. Rengeteg általuk ajánlott könyvet tanulmányoztunk, rajtuk keresztül ismerkedtünk meg Fabian Geyrhalter Los Angeles-i brandstratégával is, akivel azóta is nagyon jó kapcsolatot ápolunk.
2019-ben már komolyan fókuszáltunk az Elevate-nél az ügyfelek üzleti céljaira és a brandek stratégiájára. Elkezdtünk problémadefiniáló és -megoldó workshopokat tartani, beillesztettük a mindennapi működésünkbe a design thinking, a service design és a designsprint folyamatait. Ezt követte Budapest arculati pályázata, amely során – óriási örömünkre – a szakmai zsűri végül a mi munkánkat választotta nyertesnek. A közös munka a BVA-val azóta sem állt meg; jelenleg is folyik a város arculatának fejlesztése.
Hogyan készültetek erre a pályázatra? Milyen kutatás előzte meg a munkát és milyen értékeket vettetek alapul?
A pályázathoz egy rendkívül alapos brief tartozott, amely biztosította azt a konkrét keretet, amin belül a pályázati anyagot tartani kellett. Emiatt elsősorban az önkormányzat szervezeteit vizsgáltuk, hogy megismerjük, milyen elemeket kíván egységesíteni az új arculati rendszer. A tervezés során fontos szempont volt, hogy a korábbi Budapest-arculatot csak a szükséges, minimális mértékig frissítsük, a munka lényegi része az új ernyőarculat kialakítása volt. A szervezetek sokszínűségéből adódóan egy szabad, de mégis egységet biztosító rendszer megalkotása volt a cél. Plusz motivációként hatott még, hogy a Covid-19 következtében a legtöbb addigi projektünket lenullázták, így teljes mértékben Budapestre tudtunk fókuszálni. A tervezés közel harminc napja alatt több száz órányi munkát tettünk bele a projektbe.
Budapest 2016-ban kapott új arculatot, ekkor a főváros logóját is újratervezték. Külön kérés volt ennek újbóli frissítése, vagy most kifejezetten a keretrendszer egyszerűbb formavilágához igazítottátok azt?
A pályázati kiírásban nem volt kritérium a korábbi arculat frissítése, viszont a főváros által kitűzött célok elérése érdekében indokolt volt. Fontos szempont volt továbbá, hogy az új embléma – platformtól függetlenül – online és offline térben is jól adaptálható legyen. Egy finom, de határozott aktualizálás történt. Az átalakítási folyamatokba bevontuk Kelemen Richárdot, aki art directorként és designerként vett részt a tervezésben. Ő az egyik legjobb hazai grafikus, eszméletlen precíz, érti és ismeri a tradicionális emblémák szabályait, és soha nem enged ki olyan munkát a kezei közül, amivel ne lenne száz százalékig elégedett, sőt, hangot is ad a véleményének — ami azért is szuper, mert az Elevate-nél kiemelten fontos a szakmai alapokon nyugvó párbeszéd, adott esetben az eltérő vélemények ütköztetése, ezért is örülünk annyira, hogy Richárd ezentúl a külsős csapatunkat is erősíti.
Nyertes ernyőarculatotok karakteres designelemekkel, centrális gridháló alkalmazásával épít a jelenlegi márkára, egységes vizuális megjelenést biztosítva a Budapest Önkormányzata alá tartozó ötven cég számára. Honnan jött a gridháló ötlete? Honnan inspirálódtatok a hálóban megjelenő formák kialakításakor?
A város honlapján találtunk egy plakátot, amely az új adminisztráció első hat hónapjának intézkedéseit mutatja be. Ebből pedig világosan kirajzolódott számunkra Budapest jövője, amit az általunk kidolgozott koncepcióban úgy szerettünk volna megjeleníteni, hogy a design a különböző szervezetek identitásának kommunikációját egyáltalán ne akadályozza, sőt, inkább segítse azt. Így jött a centrális gridháló ötlete, amelyben felfedezhető az egyenlőség, a fenntarthatóság és a nyitott, innovatív gondolkodás fontossága. A hálóban megjelenő formák kialakításakor mindig az adott szervezet értékei szolgáltatják azt a gondolati tőkét, amit a különböző asszociációk segítségével igyekszünk kifejezésre juttatni.
Egy különleges logógenerátor megalkotása is felmerült a tervezés során.
Igen, egy olyan szisztéma kialakítása lebegett a szemünk előtt, amire akár programot is lehetne írni. Nem az volt a lényeg, hogy ez meg is valósuljon, de voltaképpen ez a hozzáállás segített abban, hogy tiszta, egyértelmű és következetes szabályrendszert tudjunk létrehozni.
Az ötven, fővároshoz kapcsolódó cég egységesítése nem lehetett könnyű feladat. A bizonyos fokú sematikusságban hogyan ügyeltetek az egyediségre?
Ez volt a legnehezebb része a feladatnak – az egység megteremtése az egyediség hangsúlyozásával. Az ötvennél is több cég esetében ráadásul léptékben és funkcióban is óriási különbségeket lehet felfedezni. Vegyük például az FKF-et (Fővárosi Közterület-fenntartó Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság – a szerk.) és a Cseppkő Óvodát. Míg az előbbi feladata egy teljes várost lefedő, operatív csapatmunka nagy járművekkel, hulladékkal és annak feldolgozásával, az utóbbi dolga kisközösségben történő gyermeknevelés körtánccal, vajas kaláccsal és kakaóval A rendszernek ezeket a szervezeteket persze úgy kellett egységbe foglalnia, hogy a fenti különbségek érzékelhetőek legyenek.
Hogyan fogja azonosíthatóan kiszolgálni a tervezett keretrendszer a főváros alá tartozó összes szervezetet?
Az arculatváltásra kész fővárosi cégeknek szeretnénk szervezni egy dedikált workshopot a közeljövőben, amely során közösen, az ő értékeikből kiindulva egy, az üzleti stratégiájukra és a vizuális megjelenésükre épülő brandplatformot alakítanánk ki a számukra. Ez az új ernyőarculati rendszerrel karöltve olyan egységes brandkommunikációt hozna magával, amely üzenetében és megjelenésében is önazonos tudna lenni az adott vállalattal. Összességében a grafikai keretrendszer csak a lehetőséget biztosítja, az egyediség és az azonosíthatóság mindig a szervezetek karakterében van kódolva.
Az általatok tervezett arculat a jövőre is koncentrál – költséghatékony módon vihető, fejleszthető tovább és így hosszú távon ad kiindulási alapot. Nemrég elkészítettétek az új design arculati kézikönyvét, a továbbiakban pedig az ott vázoltak mentén fogják alakítani a következőket. Mennyire nehéz egy ilyen komplex munkát egyszer csak elengedni és átadni?
Azon dolgoztunk, hogy minél egyértelműbb kézikönyvet alakítsunk ki, amely nem megköti a vele dolgozók kezét, hanem inspirálja és ösztönzi is őket arra, hogy a legjobb munkát tudják kihozni a rendszerünkből.
Milyen ütemezésben várható az új arculat bevezetése? Hol, mikor láthatjuk majd először a fővárosban?
A rendszer már készen áll arra, hogy útjára induljon. Több szervezet arculata is folyamatban van, de erről sajnos többet most még nem árulhatunk el.
Ezt a projektet lezárva, illetve ezzel párhuzamosan jelenleg min dolgoztok? Milyen terveitek vannak a jövőre vonatkozóan?
Folyamatban van pár szolgáltatás-fejlesztéssel kapcsolatos projektünk. Az egyiket Győr városának készítjük, és már a finisben vagyunk, továbbá ezzel párhuzamosan egy coworking-iroda szolgáltatásainak, üzleti tervének és hosszútávú stratégiájának kidolgozása is zajlik. Természetesen van pár régi partnerünk is, akikkel már több éve együtt dolgozunk, ilyen például a Lombiq Technologies és az általuk fejlesztett, .NET programokból hardvert varázsoló Hastlayer.
A jövőben szeretnénk majd minél több városarculathoz kapcsolódó projektben részt venni, és minél szélesebb körben megosztani a Budapest-arculat kapcsán szerzett tapasztalatainkat. Nagy előnyt jelent, ha egy város vezetése tisztában van azzal, mekkora jelentőséggel bír egy jól kommunikáló arculat, hiszen lényegében ez az a csatorna, amin keresztül a városban élő polgárokkal is kapcsolatot teremt, ugyanakkor ezzel szólítja meg a turistákat is, akiket arról akar meggyőzni, hogy érdemes ide ellátogatni.
Még nincsenek hozzászólások