Gondosan megalkotott, minimalista formavilágú és szerethető játékszett, amely új szemszögből közelíti meg a babaház fogalmát: a Nejbi amellett, hogy fejleszti a kreatív gondolkodást és a térbeli érzékelést, játék útján segít a társadalmi érzékenység és más készségek elsajátításában. A lengyel Agnieszka Pluszczewicz tervezővel, a játék megalkotójával és megálmodójával beszélgettünk!
INCLUSIVE sorozatunk legújabb kiadásában a Katowicei Képzőművészeti Akadémia diákjainak munkáiból válogatunk. Második rész!
Bár a Nejbi nem közvetlen módon segít a hátrányos helyzetűekkel kapcsolatos viszonyunk alakításában, fontos felismernünk, hogy a társadalmi érzékenyítés kisgyermekkorban kezdődik: ez a korosztály még nagyon nyitott, természetesen kezeli a sokféleséget és a másságot, ezért nagyon fontos, hogy minél korábban tegyünk azért, hogy az empátia és a befogadás helyét ne vegyék át tabuk. Bár ma már többféle módszer és gyakorlat létezik a gyerekek érzékenyítésére, még mindig kevés az olyan tárgyi eszköz, amely előmozdítaná ezt a folyamatot. Erre a problematikára nyújt megoldást a Nejbi névre hallgató babaház, amely a kisközösséghez való tartozás, a társadalmi különbségek és problémák témakörével foglalkozik.
A játékszett megalkotója Agnieszka Pluszczewicz, aki jelenleg enteriőrtervezőként tevékenykedik Gliwice városában. Már azelőtt, hogy elkezdte volna tanulmányait a Katowicei Képzőművészeti Akadémián, rendelkezett belsőépítészeti ismeretekkel és foglalkoztatta a miniatűr házak területe. Így adott volt, hogy korábbi enteriőrtervezői tudását társítsa a terméktervezéssel. „Nagyon szeretem a gyerekeket megszólító designprojekteket, így elkezdtem olyan téma és érdekes problematika után kutatni, amelyet a design eszközével meg tudok oldani” – tette hozzá Agnieszka. Így vette kezdetét a Nejbi megalkotása, amely kimondottan a négytől hét éves korig terjedő korosztály számára készült, és több gyermek közös játékára vagy felnőtt kíséretével folytatott tevékenységre lehet játszani. A játék menetének tökéletesítését és a megfelelő formavilág kialakítását azonban rengeteg mélyre ható kutatás előzte meg.
Agnieszka annak érdekében, hogy megtalálja azt, ami legjobban hiányzik a piacon kapható babaházakból, a lengyel Boomini babaház-márkával karöltve a Karpacz városában található Játékmúzeum és a varsói Babaház Múzeum, illetve más márkák játékait vette górcső alá. Ekkor vált világossá, hogy a többcsaládos épületek hiányoznak igazán a kínálatból. Ez a problémafelvetés jelentette a játékszett alapját.
A Nejbi különlegessége, hogy nem egy ház, hanem tulajdonképpen egy kisközösség leképzése: a játékszettben négy faházat, otthoni berendezési- és dekorációs elemeket, valamint a közösségben élő személyeket és háziállatot megjelenítő figurákat találhatunk meg. A játék elnevezése is erre a koncepcióra ad utalást: a Nejbi az angol „neighborhood” (lakóközösség) kifejezés átalakított, barátságos és szerethető formája.
A szetthez tartozó házak mindegyike kissé más, eltérő színezést is kaptak: kék, sárga, zöld és piros színben kerülnek a szettbe. Formai kialakításuk és esztétikájuk sem a véletlen műve, ugyanis Agnieszka gyerekekkel folytatott interjúk alapján jutott el a végső formáig – ebben egy lengyel óvoda volt a tervező segítségére. A kutatás alapján az is kiderült, hogy nem csak a lányok, de a fiúk is szeretnek kis házakkal játszani, legtöbbjük pedig az egyszerű, klasszikus nyeregtetős, több színben pompázó faházakat kedveli.
A játék további fontos elemét a 42 darabból álló pasztellkék kártyacsomag jelenti, amely segít az alapvető értékrend kialakításában, a tolerancia, a megértés és az empátia növelésében.
„A tervezési folyamatban a legnagyobb kihívás a kártyák kialakítása volt: a szövegnek könnyűnek, érthetőnek, érdekesnek, de mégis tanító jellegűnek kellett lennie. Apró kihívást kell jelenteniük a gyerekek számára, megfelelő teret biztosítva a kreativitásra. Emellett a kártyán szereplő kérdéseknek a különféle szomszédi viszonyokra is összpontosítaniuk kellett. A kártyák tartalmát rengetegszer vitattam meg pszichológusokkal, és nagyon sokszor változtattunk rajtuk, míg eljutottunk a végső változatokhoz” – emelte ki Agnieszka.
A kártyák három különböző kategóriára oszthatók, amelyek megkülönböztetésére Agnieszka a piktogram használatát választotta. Ezek a kategóriák a munka és kötelességek, a környékbeli segítségnyújtás, valamint a szórakozás és kikapcsolódás. Mindegyik kártyán az egyes kategóriákba illő szituációkhoz kapcsolódó kérdéseket találhatunk, hátoldalukon pedig valamilyen utalást a megfelelő válaszra. A kártyák célja a gyermekek kompetenciáinak és érzékenységének fejlesztése napi tevékenységeik elvégzésétől kezdve olyan helyzetekig, mint hogy mit kell tennünk, ha a közösségben élő társunk – idős, esetleg fogyatékkal élő szomszédunk – a segítségünkre szorulna. A babaház elemei az egyes szituációk szimulációjában vannak a gyerekek segítségére.
A Nejbi egyelőre még prototípus, de Agnieszka reméli, hogy hamarosan felkerül a polcokra és rengeteg gyerek kipróbálhatja majd.
Ha szívesen belemerülnétek az inkluzív design témakörébe, ajánljuk még figyelmetekbe katowicei kiadásunk előző részét, amelyben a DUEL névre hallgató, rehabilitáló táblajátékról írtunk:
Agnieszka Pluszczewicz | Facebook | Behance | Instagram
Katowicei Képzőművészeti Akadémia | Web | Facebook | Instagram
Az INCLUSIVE cikksorozat olyan projekteket mutat be, amelyek a design társadalomformáló szerepére hívják fel a figyelmet, és elősegítik a fogyatékkal élő személyek társadalmi láthatóságát, illetve önrendelkezését az inkluzív design eszközei által.
Még nincsenek hozzászólások