Nagyon fiatal, de máris több sikert tudhat maga mögött. Kockacifánt névre hallgató logikai játéka szerepelt a Magyar Formatervési Díj kiállításán, és koncepciójával a Talentométer kreatív játéktervező pályázat keretében különdíjat is nyert, jelenleg meg a HAY, nagy presztízsnek örvendő design márkánál dolgozik. A Dániában élő és alkotó Párdányi Dorottya, formatervezővel beszélgettünk.
Párdányi Dorottya tanulmányait a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, ipari termék és formatervező szakán kezdte, most a Dániai Műszaki Egyetem (DTU) mesterszakos hallgatója, mindemellett pedig a HAY dán márka bútorkollekciójának bővítésén, fejlesztésén dolgozik és közben saját márkát is szeretne majd alapítani.
Kezdjük az elején: minek a hatására döntöttél úgy, hogy Dániában szeretnél továbbtanulni? Miben más az ottani oktatás?
Mindig is szerettem volna magam kipróbálni külföldön, ezért amikor befejeztem az alapképzést, kézenfekvőnek tűnt, hogy külföldi egyetemre is jelentkezzek. A skandináv design mindig közel állt hozzám, ezért is esett a választásom Dániára. Az oktatás sokkal gyakorlat-orientáltabb kint. Az órák kisebb részében van előadás és inkább a tanultak használatára ösztönöznek. Rengeteg ingyenes műhely áll a diákok rendelkezésére, így az ötletek tesztelése és validálása is sokkal gyorsabban tud lezajlani. Ha bármi kérdésünk van, természetesen segítenek a tanárok, de az önálló gondolkodás és a csapatban történő problémamegoldás van fókuszban. Emellett nincsenek – nekem legalábbis nem voltak – a magyarországi oktatásra is jellemző vizsgák.
Térjünk vissza egy kicsit Magyarországon töltött tanulmányi éveidre is. Mesélj kérlek a nagy sikernek örvendő Kockacifánt hátteréről. Mi ez a játék pontosan és honnan jött az ötlet?
A Kockacifánt egy készségfejlesztő gyerekjáték, leginkább 5-8 éves gyerekek számára. Maga a játék egy egyszerű fa kocka keret, amire színes gumiszalagok segítségével kell létrehozni térben a játékkártyán síknézetekben ábrázolt feladványt.
A Kockacifánt leginkább a logikát, a térlátást és a finommotorikát fejleszti játékosan, de a színegyeztetés és a mintakövetés javításában is segítség lehet. A projekt első lépéseként problémafeltárást végeztem és így találkoztam a tanulási folyamatban felmerülő nehézségekkel, hogy egyre több gyereknek okoz problémát az alapképességek elsajátítása, és ezek az eltérő képességek a hagyományos iskolai keretek között nehezen korrigálhatók. A finommotorika és a szem-kéz koordinációs képességek megfelelő fejlesztése az iskola előtt különösen fontos, hiszen ez az írás és az olvasás alapja. Sajnos, a játék kereskedelmi forgalomban még nem kapható, pedig sok megkeresést kapok potenciális vásárlóktól.
Az Ember (jelentése: parázs) névre hallgató, hordozható, okos kültéri lámpa koncepciója a hygge filozófiájára épül, amiben már felfedezhető a dán kultúra iránti érdeklődésed is. Milyen kihívások elé állított a projekt, hogyan zajlott a termék fejlesztése?
Az Ember lámpa tervezése nagyon kalandos volt, ugyanis a tervező csapat többi tagja Londonban és Provoban (Utah) él. Minden megbeszélésünk online zajlott, és először csak Londonban, a prototípus elkészítése alatt találkoztunk személyesen.
Nagyon érdekes élmény volt, hogy elektromos- és gépész mérnökökkel közösen dolgoztunk a lámpán, ami egyébként a Black Diamond Equipment cég felhívására készült. Ez a cég főleg hegymászáshoz, síeléshez és hegyi sportokhoz szükséges eszközöket gyárt.
Az Ember lámpa koncepciója arra az értékes időre reflektál, amit az emberek közösen töltenek el, mialatt ezeket a sportokat űzik. Színeiben megidézi a tábortüzet, valamint taktilis kialakítása és természetes anyaga bensőséges atmoszférát teremt. Nincsenek rajta gombok, tekeréssel lehet bekapcsolni, és szabályozni a színét.
Jelenleg az egyik legismertebb és nagy presztizsnek örvendő design márkánál, a HAY-nél dolgozol termékfejlesztőként. Hogyan kell elképzelni egy ilyen jellegű cégnél a munkafolyamatokat?
A termékfejlesztés nagyon pörgős. Rengeteg projekt fut egyszerre, szinte minden nap érkeznek új prototípusok az irodába. A munka nagyon sokszínű. A hagyományos modellezés, látványterv készítés mellett sok minőségellenőrzési feladat, gyártókkal történő kommunikáció, gyárlátogatás, bútor tesztelés is izgalmassá teszi a mindennapokat. A csapatom nagyon inspiráló. Úgy érzem, rengeteget tanulok, amiért nagyon hálás vagyok. Belelátok olyan folyamatokba és döntésekbe is, amikről senki sem beszél, amit nem lehet az iskolapadban megtanulni.
Sokféle projektben kipróbáltad már magad. Portfoliód nagyon sokszínű: bútor, lámpa, játék és grafikai munkák is megtalálhatók. Régebben pedig textiltervezőnek is készültél. Hogy érzed, a dán világban és a bútortervezés területén megtaláltad most önmagad?
Abszolút! Nagyon szeretek Dániában élni, és nagyon élvezem azt, amit most csinálok. Szeretem, hogy a munkahelyem ennyire izgalmas, inspiráló és hogy ennyit tanulhatok. Az emberek itt általában nyitottabbak a designra, és persze jobban meg is engedhetik maguknak, hogy design termékeket vásároljanak.
A diploma után a HAY márkánál végzett munkád mellett szeretnél saját brandet is alapítani. Ennek első jele, hogy létrehoztad saját Instagram és weboldalad is. Milyen termékeken, projekteken szeretnél majd dolgozni?
Szeretném megtalálni az „én világomat” a designban. Már egy ideje körvonalazódik bennem, ezért is hoztam létre a moii studio-t. Főleg a bútortervezés és az otthoni kiegészítők, használati tárgyak érdekelnek. Jelenleg egy mécsestartón dolgozom.
Még nincsenek hozzászólások